Pemuteran

23 juli 2017 - Sayan, Indonesië

Wauw wat was pemuteran fijn!
Heerlijke sfeer, fijn zwembad(en), fijne baai met andere leuke restaurantjes op het strand en erg leuke uitstapjes!

Toen we aankwamen was er die avond in het hotel direct een balinese avond die we maar hebben meegepakt! De kids blijven het leuk vinden de balinese dansen ;-)

Elin en fedde hebben inmiddels sinds amed al een eigen duikbril en snorkel en gebruiken die eigenlijk ook altijd in het zwembad. Hierdoor zijn ze al best gewend. We zijn de 1e dag aan het einde van de dag zelf in de baai stukje verderop gaan snorkelen. Het heet biorock, ze hebben hier allerlei geraamtes in de zee gelegd en beelden om het onderwaterleven en koraal te stimuleren. Fedde en elin allebei hand in hand met 1 van ons. Op de "heenweg" (er lag een huisje wat verderop in de zee waar we heen gingen snorkelen) had ik elin. Gelukkig was de zee ook rustig en had ze al naar hartelust gesnorkeld in het zwembad, want het ging supergoed!! Geen zwemdiploma maar wel snorkelen in de open zee, top! (Dag later nog wildere zee maar vertel ik later)
We hebben veel gezien, toppertje waren de clown (nemo) visjes, de vele visjes waar we doorheen zwommen en het beeld van een draak onder water.

De dag erna hadden we onze "echte" snorkelexcursie. We gingen met een speedboot (ging echt heel snel) naar menjangan island, een onderdeel van het west bali national park. Op de achtergrond hadden we de iljen crater op bali! We hebben 2 snorkelduikjes op 2 verschillende plekken gemaakt. De eerste was vanaf de kant, met fedde heel eind gesnorkeld en heel mooi koraal gezien met veel leven. Elin had er even geen zin in, ze vond het zoute water nu teveel prikken.... ze beloofde in de middag wel mee te gaan.
Lekker gesmikkeld van de lunchboxen en toen met de boot naar de volgende locatie. We kwamen erachter dat we vanaf de boot erin moesten springen! Elin werd door de bemanning er netjes "ingehangen". Water was hier flink wilder en er stond ook stroming. De boot ging er ook vandoor om stukje verderop de snorkelgroep weer op te wachten. Dus onze elin kon niet meer terug ;-). Maar het ging goed, eerst even wennen en toen weer genoten van de visjes en het koraal. Uiteraard die hand geen seconde losgelaten... op het eiland was een tempeltje en eronder grote gaten in de rotsen waar allemaal vleermuizen in zaten. Die hebben we ook gezien!
Daarna naar de boot gezwommen en de kids vonden het erg leuk!

Toen weer lekker varen en natuurlijk weer relaxen en spelen bij het zwembad.

Gisteren hebben we een korte trekking gedaan in het west bali national park. Was supergaaf! Gelukkig hield de dichte begroeing de zon een beetje tegen. We hebben mangrove gezien en "monsoon forest". We hebben ijsvogeltjes gespot en apen!! De zwarte apen boven in de boom (die zijn schuchter) en veel grijze apen. Heel mooi om ze zo in het wild te zien met alleen ons viertjes en de gids.
We hebben flink geklommen en geklauterd en aan lianen geschommeld. Super!!

En nu in ubud net in monkey forest geweest, maar die hadden we misschien ook kunnen overslaan door onze ervaring van gisteren. In monkey forest heel veel apen, dat wel en leuk om te zien maar ook heel veel toeristen waarvan er een aantal zijn die zich niets van de regeltjes aantrekken.... :-(

Komende dagen gaan we ons vermaken in ubud!

De weg hiernaartoe was supermooi door se rijstvelden heen....

Dikke kussen
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Edwin en Barbara:
    23 juli 2017
    Super om te lezen hoe jullie met zijn 4-en heerlijk genieten op Bali. Onwijs stoer dat de kinderen op open zee met jullie gaan snorkelen. Veel plezier in Ubud.
  2. Oma:
    23 juli 2017
    Wist al wel dat het waterratten waren...maar....toppers....vooral elin...geen zwemdiploma en dan in zee snorkelen...
  3. Judith:
    Wauw!!
  4. Oma Martha:
    23 juli 2017
    Wat knap dat de kids zo lekker meedoen met alles. Het wordt zo wel een onvergetelijke vakantie voor jullie met al die afwisseling. Benieuwd wat jullie in de buurt van Ubud allemaal weer gaan ondernemen! Lieve groetjes
  5. Manuela:
    24 juli 2017
    Wauw wat een stoere kids ! Zo te zien genieten jullie allemaal, heerlijk om jullie te volgen en mee te genieten.